Vergelijking abortus met Shoa wekt afschuw

Vorige week ontving de NIWredactie een dvd met een documentaire waarin abortus wordt vergeleken met de Shoa. Afzender en maker van de film is Bert Dorenbos, directeur van de christelijke stichting Schreeuw om Leven. Joods Nederland uit haar diepe weerzin.
“We staan hier op een overbekende plek,” spreekt Bert Dorenbos, terwijl hij met een grote microfoon in de hand recht de camera inkijkt. Boven hem is de spreuk ‘Arbeit macht frei’ in beeld. De oud EO-directeur is afgereisd naar voormalig vernietigingskamp Auschwitz om in zijn strijd tegen abortus de vergelijking tussen abortus en de Shoa te illustreren. In de zestig minuten durende film, Evolution, Auschwitz & Abortion, beschrijft de anti-abortusstrijder hoe de evolutietheorie, de Shoa en abortus volgens hem direct met elkaar zijn verbonden. Medewerkers van zijn stichting en christelijke deskundigen uit binnen- en buitenland komen aan het woord, veelal aan een bureau met boekenkasten op de achtergrond. De in interviewfragmenten worden afgewisseld met onder andere authentieke, uiterst expliciete beelden van de Jodenvervolging uit de Tweede Wereldoorlog. Computertrucs „Wat tijdens de oorlog gebeurde was een tragedie, waar we allemaal tegen zijn,” zo luidt de Nederlandse ondertiteling bij Dorenbos’ Engelstalige film. „Maar vandaag zijn we vóór moord op ongeboren baby’s. Ook dat is een holocaust.”
Vervolgens komt het bord boven de toegangspoort met een middels computertrucs gewijzigde tekst in beeld: ‘Abortion makes free.’ Dorenbos, wiens organisatie zich ook graag als pro-Israël en pro-Joods profileert, toont vervolgens foto’s uit Auschwitz die op nog schokkender wijze met computertrucs door hem zijn bewerkt. Afsluitend verschijnt tegen een zwarte achtergrond in dikke witte letters in beeld: slachtoffers van de Holocaust: 6 miljoen, slachtoffers abortus: 1,2 miljard. „Ik ben na tien minuten gestopt om te kijken naar deze film, want het is gewoon niet op te brengen,” reageert dayan Evers van het NIK. „De beelden zijn de hele sjabbes op me blijven doorwerken. Ik heb ervan wakker van gelegen, er simpelweg niet door kunnen slapen. Voor iemand als ik, van de tweede generatie, is deze film echt niet te verdragen. Abortus is in het jodendom ook een thema waar zwaar aan wordt getild, maar de koppeling met de Shoa is totaal misplaatst. Deze man draaft, zacht gezegd, volledig door.”

Afgrijselijke film
Evers gaf vorige week al commentaar op de film in een nieuwsuitzending van Powned, de publieke omroep die voortkomt uit de website Geenstijl. Jacques Grishaver van het Nederlands Auschwitz-comité noemde in de uitzending de film ‘walgelijk’. Ronnie Naftaniel gaf aan niet te begrijpen ‘hoe mensen het in hun zieke hoofd halen om deze vergelijking te maken’. „Deze man beweert dat hij een vriend van het Joodse volk is. Nou, bespaar me dit soort vrienden,” voegt de CIDIvoorman eraan toe tegenover het NIW. „Ik vraag me af wat ik erger vind, de ontkenning van de Holocaust of wat hier gebeurt: misbruik van de Holocaust voor religieuze doelstellingen. Het is een afgrijselijke film.” Dorenbos: „Ik kan me die felle reacties uit Joodse kring goed voorstellen, maar ik kan het eerlijk gezegd niet begrijpen, want het gaat mij om de strijd tegen de pogingen om abortus als een mensenrecht te propageren. Ik denk dat de heer Naftaniel zou moeten doordenken. Hij zou moeten bedenken dat we hier te maken hebben met het opnieuw doorvoeren van selectie,” aldus Dorenbos, die benadrukt dat zijn organisatie een ‘vriend van Israël en de Joden’ is. Het is overigens niet de eerste keer dat Dorenbos in opspraak komt door de vergelijking van abortus met de Shoa. De afgelopen jaren deed de voormalig EO-directeur dat vaker in publicaties. De gewraakte film is te zien op de website van de stichting Schreeuw om Leven. De documentaire stond op woensdag, de dag van de deadline van het NIW, ook gepland om ’s avonds te worden uitgezonden op de commerciële christelijke zender Family 7.

Gotspe
Het NIW ontving van de stichting Schreeuw om Leven naast de dikke envelop met daarin de documentaire op een dvd ook een envelop waaruit bij opening een plastic foetus op de grond viel. Die was gevoegd bij een glossy anti-abortustijdschrift. In beide enveloppen zaten ook begeleidende pamfletten, waarin wordt verwezen naar een door de stichting Schreeuw om Leven georganiseerde ‘Mars voor Leven’ in Den Haag op zaterdag 10 december. In de afsluitende alinea van een pamflet wordt beschreven hoe Joden in vroeger tijden zich ook schuldig maakten aan de ‘offerdienst van kinderen’ en hoe mede daarom hun ballingschap voortduurt ‘tot op vandaag’ en dat G’d ‘Israël zal laten zien dat Messias Jezus toch ook hun Messias was.’ „Ik vind het eerlijk gezegd een gotspe om dat te sturen aan Joden, aan de redactie van het NIW,” reageert Ron van der Wieken, voorzitter van de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam, die in een adem de film van Dorenbos ‘ongekend smakeloos’ noemt. „Ik zou zelf nooit meedoen aan een manifestatie die wordt georganiseerd door deze man.”

Manifestatie
In het pamflet worden als deelnemers aan de manifestatie in Den Haag onder andere aangekondigd Kees van der Staaij van de SGP en Jack van der Tang van het Israël-Platform, een koepelorganisatie van christelijke pro-Israël organisaties. „Er is sprake van een misverstand. Ik ben er zaterdag niet bij,” vertelt Van der Tang. „Oorspronkelijk had ik toegezegd erbij te zijn, maar ik heb de organisatie al eerder laten weten dat ik elders verplichtingen heb.” Van der Tang geeft aan de film van Dorenbos niet te hebben gezien. „Maar ik ben erg geschrokken van alle commotie. De vergelijking tussen abortus en de Holocaust vind ik echt niet kunnen, hoezeer ik het inhoudelijk ook eens ben met het abortusstandpunt van Bert Dorenbos. Dat heb ik hem allemaal ook laten weten. Er is hier zeker sprake van een probleem en ik ga hierover zeker het gesprek nog met hem aan.”

Afstand nemen
„Iedere vergelijking tussen abortus en de Holocaust beschouw ik als een grove belediging voor het Joodse volk,” verklaart Pim van der Hoff, vice-voorzitter van Christenen voor Israël. „Ik heb er geen behoefte aan om deze film te zien. Dat de emoties over de documentaire hoog oplopen binnen de Joodse gemeenschap kan ik me heel goed voorstellen. Ik ben betrokken bij de hulp aan overlevenden van de Shoa en weet welke pijn daarbij hoort.” Van der Hoff geeft aan dat Christenen voor Israël ook nooit heeft overwogen om deel te nemen aan de Mars voor Leven. „Ik vind het goed om tegen abortus te ageren maar neem afstand van deze manier van actievoeren. Wij zijn op geen enkele wijze betrokken bij de manifestatie en willen daar ook niet betrokken bij zijn.” SGP-fractievoorzitter Van der Staaij ziet geen reden om af te zien van deelname aan de manifestatie. Ook voelt hij geen behoefte om afstand te nemen van de film. „Ik ben geen filmrecensent,” aldus Van der Staaij, die aangeeft de documentaire niet te hebben gezien, maar wel te hebben gehoord over de ophef rondom Dorenbos. „Ik zal zelf nooit een Holocaustvergelijking gebruiken. De massamoord op de Joden is een gebeurtenis in de geschiedenis met unieke, afschuwelijke kenmerken.” Naftaniel geeft aan te overwegen juridische stappen te ondernemen tegen Dorenbos en zijn stichting. „Misschien doen anderen dat ook. We gaan het in ieder geval onderzoeken. Deze zaak doet me denken aan de zaak van het echtpaar Goeree uit de jaren tachtig,” vertelt de CIDI-voorman over de reeks rechtzaken in de jaren 80 waarin het een evangelisten- echtpaar werd verboden om in publicaties te beweren dat Joden de Shoa over zichzelf hebben afgeroepen. „Die zaken hebben we toen glansrijk gewonnen. Ik denk dat we hier ook een goede kans maken.”

 

5 Reacties

  1. zonder aan de gruwelijkheden van de shoah ook maar iets af te willlen doen,zijn er toch een aantal overeenkomsten.
    ik denk hierbij aan;
    1 het was (en is) moord op onschuldigen. exodus 21:22-23
    2 het was (en is) bij wet geregeld.
    3 het was (en is) stelselmatig.
    4 het ging (en gaat) om absurde aantallen.
    5 het was (en is) niet vrijwillig vanuit de slachtoffers bezien.
    6 het betrof (en betreft) beide G-ds erfdeel.1Samuel 10:1 /Psalm 127:3
    7 de omgeving stond (en staat) er feitelijk onverschillig tegenover.

    citaat Elie Wiesel ”En het tegenovergestelde van leven is niet dood,het is onverschilligheid”.

    hartelijke groeten.

  2. Deze vergelijking doet mij pijn. De Shoa wordt voor het karretje gespannen van een of andere ant-abortus beweging. Ik heb getracht de betreffende film te bekijken en heb het na tien minuten opgegeven. Deze film is nodeloos kwetsend en zegt meer over de makers dan over de inhoud.

  3. Religieuze fanatici zijn altijd in staat om de werkelijkheid compleet te negeren in dienst van hun verwrongen ideologie. Op de holocaust vergelijking na word er nog een andere grootse leugen opgediend: namelijk dat de evolutie theorie op een of andere manier verantwoordelijk is, wat geen enkele aansluiting heeft met de realiteit. In ‘Mein Kampf’ gaf hitler aan dat hij dacht het werk van de Heer te doen zelfs. Ook bestond antisemitisme in het christendom al honderden jaren. In zulke dingen zie ik vaak dat christenen het negende gebod niet zo serieus nemen.

    Liegen voor Jezus, het mag blijkbaar.

  4. Ik hecht er aan mij ook als directeur van Comité Gemeentehulp Israël (CGI) en als deelnemer van het Israëlplatform te distantiëren van een dergelijke vergelijking zoals Bert Dorenbos die voorstelt. Hoezeer wij ook het prolife gedachtengoed in Nederland en Israël begrijpen en een warm hart toedragen en steunen. Het gaat ook volledig voorbij aan de gevoelens van slachtoffers van de Shoa in het bijzonder en het Joodse volk waar wij ons zo voor inzetten. Ik heb er dan ook geen behoefte aan de bewuste film te zien.

  5. Ik heb al lang afgeleerd om openlijk mijn gedachten van afschuw weer te geven bij sommige uitlatingen en uitingen van gristenen. En dus doe ik dat nu ook niet.

    Ik heb zo een ontzettend kleine familie (hoe zou dat nu komen) dat we altijd blij zijn als er weer een lewajah is. Dan zien we elkaar en alle aanwas weer eens vanuit alle hoeken van de aarde.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.