Vergelijking

Esther Voet_uitsnede commentaarNederland toen en nu, overeenkomsten tussen vooroorlogse Jodenvervolging en hedendaagse moslimhaat is een conferentie die 26 februari ‘voor broeders en zusters’ zal worden gehouden in Hilversum.

Jammer dat ik mezelf geen ‘zuster’ kan noemen, want ik zou graag horen wat het publiek op die bijeenkomst wijsgemaakt wordt. De titel voorspelt weinig goeds. Een van de sprekers is Fouad el Bouch, alias Abou Hafs. In 2014 verbond hij zijn naam ook al aan een bijeenkomst op 4 mei (let op de datum), ook in Hilversum, met als onderwerp de ‘Palestijnse Holocaust’. Abou Hafs is de uitvinder van de term islamitisch activisme en daar komt hij ver mee. Heel ver. Zo werd hij begin 2015 uitgenodigd op de Universiteit van Amsterdam om zijn denkbeelden ten toon te spreiden voor onze toekomstige fine fleur. Toen daartegen werd geprotesteerd was het antwoord van de UvA dat alleen personen die een veroordeling aan hun broek hebben, worden geweerd. Wetenschappelijke inhoud is klaarblijkelijk geen criterium.

De situatie van de Joden voor en tijdens WO II vergelijken met die van moslims nu wordt steeds populairder. Onder islamistische fanatici en bij activistische media. Zelfs ons aller Lody van de Kamp, die een eenmansactie startte tegen de SGP vanwege het door die partij uitgebrachte islam-manifest, maakt zich er schuldig aan. Doodmoe word ik van die vergelijkingen, van uitspraken als ‘moslims zijn de nieuwe Joden’. De vergelijking gaat aan alle kanten mank en is pure geschiedvervalsing, zo schreef ook columnist Sylvain Ephimenco dinsdag in Trouw. Hij somde punt voor punt de gebeurtenissen in opmaat naar de Shoa op, inclusief de reeks antisemitische wetten die vanaf 1933 werden uitgeschreven, en voegde daar ook de rol van de Jeruzalemse grootmoefti Amin al-Hoesseini aan toe. Want bij welke millennial is bekend hoezeer deze moslimvertegenwoordiger nazi-Duitsland en Hitler een zeer warm hart toedroeg? “Ik zal ook niet onbesproken laten dat uit de Joodse gemeenschap toen geen geloofsfanatici opstonden die aan de lopende band in Europa massamoorden en aanslagen pleegden op trein- en metrostations, cafés, concertzalen, kerken enz. We moeten voorzichtig zijn geschiedvervalsing in onwaarheden van verbaalextremisten onweersproken te laten,” eindigt Ephimenco in zijn lezenswaardige column.

Omdat de vrijheid van meningsuiting een groot goed is, mogen extremisten als Abou Hafs deze vileine scheeftrekking van de historie brullen. Maar we hebben mensen als Ephimenco nodig om deze schijnvertoningen effectief en overtuigend te weerleggen.

5 Comments

  1. Een hele hoop dingen weet ik niet, een aantal dingen weet ik wel:
    1 het gaat niet meer goed komen met die Geert Wilders
    2 ik heb schoon genoeg van dat IS-tuig

    Werkelijk waar, er lopen hier in de samenleving iets van 1000 mensen rond die fan zijn van die club en die er over na zitten te denken hier zoveel mensen om het leven te brengen : (

  2. Als ik cynisch ben, vind ik de “zondebokfunctie” die vanaf de Joden nu naar de Islamieten wordt geschoven, zeer hoopvol vanwege mijn ergernis over de bliksemsnelle Islamisering en hun vijandig gedrag. Verdwijning van de Islamdruk op onze samenleving zou vele miljarden belastinggeld en religieuze moorden besparen – zelfs in moordstad Amsterdam.

  3. De meest prominente Palestijnse leider, groot bewonderaar van Hitler en persoonlijke vriend van Eichmann en Himmler, Haj Amin al-Hoesseini, had al plannen klaar om in de Dotan vallei bij Sjchem/Nabloes een concentratiekamp op te richten volgens het voorbeeld van Auschwitz, om er na de overwinning van de Nazi’s waar een groot deel van de Arabische wereld vurig op hoopte, de uitroeiing van de Joden voort te zetten. Nadat de Nazi’s verslagen waren, probeerden ze zich hier en daar te excuseren voor hun vriendschap met Nazi-Duitsland en Italië door te zeggen dat de vijand van hun vijand, de Engelsen, hun vriend was. Wat voor een excuus hadden Moslims dan bijvoorbeeld voor de genocide op meer dan 800.000 Serben, Joden en Roma in Joegoslavië ? Laat ik er even aan herinneren dat het hele Indiase subcontinent vrijwel zonder geweld is bevrijd van het koloniale juk. Ook in de Arabische wereld was de Engelse militaire macht klein in verhouding tot het aantal inwoners van de betroffen landen. Er is hier dus meer aan de hand. Niet voor niets was de sympathie en bewondering tussen Moslims en Nazi’s wederzijdig. Fascisme is een integraal deel van de Islam. Terwijl de Duitsers achteraf zich diep schaamden voor hun gedrag in het verleden, gaan Moslims waar ze de kans krijgen onbeschaamd verder met het plegen van bloedige aanslagen tegen en met massale slachtingen van andere groepen, inclusief andere Moslims. Fascisten weten dat ze zwakken plat kunnen lopen en zullen dat ook zeker proberen, daar is niets in veranderd. Ik ken geen woord om de schaamteloosheid van de vergelijking van Moslims nu met Joden van toen te beschrijven en ook geen woord voor de ongelofelijke domheid om fascisten opnieuw voet aan wal te geven.

  4. Ik ben geen historicus en weet niet of de bewering juist is dat het idee om de Joden fysiek te vernietigen afkomstig was van de palestijnse Amin al-Huseini of van de nazi’s zelf. Wat ik wel weet is dat hij een van de eersten was die Hitler feliciteerde na zijn verkiezing,dat hij grote belangstelling toonde voor concentratiekampen waar hij tenminste drie keer gefotografeerd is, dat de nazikopstukken hem zeer genegen waren zoals duidelijk te zien valt op vele foto’s waarop deze palestijnse “geestelijke leider” samen met dit gespuis verschijnt en dat de nazi’s hem voor zijn diensten ook een salaris betaalden dat 12 keer zo hoog lag als dat van een Feldmarschall. Je hoeft ook geen historicus te zijn om te zien hoe de moslims dagelijks de wrange vruchten van hun eigen karakter plukken. Je moet ook wel een bijzonder karakter hebben om de slachtoffers van de nazi’s te vergelijken met hun beste vrienden, terwijl de islam uitvoerig beschrijft wat er met “ongelovige” mannen gedaan moet worden en welk lot hun vrouwen en dochters daarna wacht, dingen die niet alleen theorie zijn, maar dagelijks in praktijk worden gebracht. Je zou dus van de overheid verwachten dat hij ervoor zorgt dat ons dit lot bespaart blijft. Nu blijkt de overheid niet altijd even wijs, maar van een universiteit zou je toch zeker wel mogen eisen dat ze ideeën van waanideeën weet te onderscheiden.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*