Twaalf nieuwe juffen

Afgelopen zondag zwaaide de eerste lichting studenten van de lerarenopleiding van het Levisson Instituut af.  

Auteur: Karen de Jager

De Liberaal Joodse Gemeenten Nederland zijn twaalf gediplomeerde docenten rijker. In de Portugese synagoge in Den Haag ontvingen zij afgelopen zondag hun certificaat. Het bewijs dat zij de tweejarige lerarenopleiding van het Levisson Instituut met goed gevolg hebben afgelegd. 

„Mensen die Tora leren, verspreiden vrede,” hield David Lilienthal, rabbijn en decaan van het Levisson Instituut de afgestudeerden voor. „Juist degenen die ons erfgoed verspreiden, moeten dat steeds voor ogen houden.” Misschien dat daarom de gecertificeerde docenten zich presenteerden met onderdelen van een les tsedaka (liefdadigheid). Elke docent deed een onderdeel van de les: van voorbereiding tot uitvoering en evaluatie. De les werd op twee niveaus gedemonstreerd: voor de jongste kinderen (4 jaar) en voor de bar en bat mitswaklas (12-13 jaar). De lessen illustreerden de structuur van de les, de gebruikte methode en de mogelijkheden van verdieping. 

Eyeopener

Sharon Reisman-Asscher (26), een van de twaalf afgestudeerden, staat omringt door haar klasgenoten in de Glazen Zaal van de Portugese synagoge, haar certificaat in haar hand. In een periode van twee jaar bracht ze twintig zondagen door in een van de leslokalen van de Liberaal Joodse Gemeente Den Haag. Geen sinecure, want in diezelfde periode trouwde ze, kreeg een dochter en gaf les. De zondagochtend draaide om jahadoet (jodendom) en ’s middags kwamen lesvaardigheden en lesmethoden aan bod. Sharon begon als docent aan Talmoed Tora in Amsterdam toen ze na een half jaar de kans kreeg aan de lerarenopleiding mee te doen. „Ik merkte dat ik met de voorbereiding van de lessen steeds veel moest vragen: Hoe kun je jahadoet leuk en begrijpelijk maken voor kinderen? De opleiding bleek handig. Vooral de kennis van lesstructuur, het stellen van doelen, de voorbereiding en het checken of je je doelen hebt behaald, werken goed. Naast de lessen op zondag kregen we die twee jaar begeleiding on the job. Ik weet nu wat je met welke lesmethoden bij welke leeftijdsgroep kunt bereiken. Ook de jahadoetlessen waren een verrijking. Ik heb veel geleerd over Tora en Joodse geschiedenis en Joodse praktijk. De les geschiedenisfilosofie van Bart Wallet was een echte eyeopener. Ik had me nooit eerder gerealiseerd dat geschiedenis niet altijd een wetenschap was waarbij feiten controleerbaar moeten zijn. Sindsdien kijk ik heel anders aan tegen de verhalen in de Tora.” 

Professionaliseren

 Al decennialang werkt het Verbond van Liberaal Religieuze Joden aan het professionaliseren van het onderwijs. Dat moet ook wel, want de belangstelling voor het onderwijs neemt toe. Inmiddels telt het onderwijs bij de diverse liberaal Joodse gemeenten zo’n tweehonderd kinderen. Al in de jaren 80 startte de eerste lerarenopleidingen in de vorm van studieweekenden onder leiding van Judith Frishman en Edward van Voolen. En er zouden er nog twee volgen. Het niveau was hoog met docenten afkomstig van diverse universiteiten in binnen- en buitenland.

De lerarenopleiding nieuwe stijl is praktischer en is ontwikkeld door het Levisson Instituut samen met Landelijk Onderwijs Centrum Rimon en het Centre for Jewish Education van het Leo Baeck College. De opleiding is de derde loot aan de stam van het instituut dat al eerder de rabbijnenopleiding en de opleiding voor voorzangers opzette.