Silicon Wadi – naar Nederland

Yossi Vardi in zijn huis in Tel Aviv
Yossi Vardi in zijn huis in Tel Aviv
Yossi Vardi in zijn huis in Tel Aviv

Terwijl in Israël doorlopend geklaagd wordt over de vijandige houding in Europa, gaat de economische samenwerking achter de schermen gestaag door.

Zo werd vorige week in Den Haag de Smart Cities’ Innovation Day georganiseerd. Dit zakelijke netwerkevenement, dat werd geopend door minister Kamp van Economische Zaken, vloeit voort uit het ‘bilaterale samenwerkingsforum’. Dat is ambtenarentaal voor de uitbreiding van de economische relaties waartoe Nederland en Israël in 2013 besloten.

In Den Haag ging het over de digitale modernisering van grote steden. Voor dit thema was veel aanleiding. Amsterdam werd in 2012 uitgeroepen tot ’s werelds slimste stad, Tel Aviv had die eer in 2014. Digitale innovaties maken de meeste kans op de jaarlijkse prijs waarin honderden steden meedoen, zo lijkt het. Amsterdam won met het project waarbij de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer haar data beschikbaar stelt aan softwareontwikkelaars, zodat deze betere verkeerswebsites kunnen maken. Tel Aviv pakte de prijs met DigiTel, de volledige digitalisering van de communicatie tussen de gemeente en burgers, die mede mogelijk wordt gemaakt door het gratis internet dat de gemeente door de hele stad aanbiedt in de openbare ruimte.

“Nederland gaat nu snel vooruit. Ik heb veel interessante bedrijven in Amsterdam gezien die met hun technologie niet alleen diensten naar eigen burgers verbeteren, maar ook naar toeristen. Daar denken wij nog minder over na,” zegt ondernemer en investeerder Yossi Vardi, een van de Israëlische sprekers in Den Haag. De 73-jarige Vardi werd in eigen land een legende nadat hij in de jaren 90 samen met zijn zoon Arik de chatdienst ICQ voor 400 miljoen dollar aan het Amerikaanse internetbedrijf AOL verkocht. Tegenwoordig geeft hij over de hele wereld lezingen over startups en innovaties in Israël, als een soort bijzonder ambassadeur. “Ik ging naar Den Haag omdat ik net als veel Israëli’s een historische sympathie voor Nederland heb. Wij kunnen veel leren van de internationale marketing door Nederlandse bedrijven. Voormalig eurocommissaris Neelie Kroes doet ook goed werk met het StartUp Delta-programma voor Nederland. Daar hoor ik steeds meer over in Tel Aviv.”

Opvallend afwezig in Den Haag was de politieke ophef

Volgens Arjen Kool, hoofd economische zaken van de Nederlandse ambassade in Tel Aviv, trok het Israëlische MobilEye, maker van slimme camerasystemen voor automobilisten, veel aandacht van de Nederlanders. “Er zijn bezoeken gebracht aan de automotive campus in Eindhoven. De Technion Universiteit in Haifa wil uitwisselingsprogramma’s voor wetenschappers opzetten. Durfinvesteerder Jerusalem Venture Capital trok veel aandacht met hun verhaal over cyber security in Israël. Het vertrekpunt was Den Haag, maar de deelnemers waaierden over heel Nederland uit.”

Opvallend afwezig in Den Haag was de politieke ophef, vaak afkomstig van partijen die traditioneel kritisch tegenover samenwerking met Israël zijn. Dat is weleens anders geweest. In 2013 verschenen in veel kranten ronkende artikelen over de onwenselijkheid van het intensiveren van de banden met Israël vanwege bezetting van Palestijnse gebieden. Dit keer sputterde alleen de Partij voor de Dieren en de Haagse Stadspartij wat tegen, maar hun kritiek kreeg in de landelijke politiek geen bijval. De intensivering van de economische betrekkingen met Israël is na minder dan drie jaar succesvol geïnstitutionaliseerd. Maar zulke stille successen krijgen ook in Israël weinig aandacht. Daar schrijven de kranten natuurlijk ook liever over die vermaledijde, onbetrouwbare Europeanen.

1 Comment

  1. En de Europeanan hebben een lange geschiedenis van onbetrouwbaarheid en haat jegens het Joodse volk. Tot op de dag van vnadaag. Dus zo vreemd is dat niet, dat de kranten schrijven over de onbetrouwbare Europeaan. Of denkt Jan Francke dat dit door dit initiatief ineens anders is.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*