Rosj Pina digitaliseert

Foto: Sandra Bahary
Foto: Sandra Bahary

Rosj Pina wil digitale schoolborden aanschaffen. Daarom is er een grote fondsenwervingsactie opgestart.
De Joodse lagere school Rosj Pina wil gaan digitaliseren. Deze week kregen de ouders van de leerlingen een brief van het ‘PIXEL-team’.Daarin werd uitgelegd dat de school behoefte heeft aan digitale schoolborden, waarmee interactief les kan worden gegeven. De meeste basisscholen hebben ze al en Rosj Pina wil mee met de tijd.
Voor die smart boards zijn tienduizenden euro’s nodig. Het benodigde bedrag zal worden opgehaald door pixels te ‘verkopen’ (pixels zijn de beeldpunten waaruit een digitaal scherm bestaat). Het idee is dat ieder kind aan zijn ouders en familie pixels gaat ‘verkopen’ voor 1 euro per stuk. De bedoeling is dat de leerlingen 36.000 euro ophalen.
Deze week werd er een Week van de PIXELS georganiseerd, waarbij de lessen in het kader stonden van internet en sociale media. In samenwerking met Cefi na (een fondsenwerver voor zorg en beveiliging) en ORT Nederland (een niet-gouvernementele organisatie op het gebied van onderwijs en training) werd parallel een fondsenwervingscampagne opgestart.
Jigal Schrijver, bestuurslid van het JBO, heeft het traject een jaar geleden geïnitieerd. Hij werkte daarbij nauw samen met Silvy Heijmerink, directeur van Cefi na, Jacques Noach, bestuurslid van ORT Nederland en binnen de school met een team van leerkrachten.

Waarom moet Rosj Pina digitaliseren?
Schrijver: „De jeugd van nu is aangesloten op alle nieuwe media, maar op school krijgen ze ineens een ‘ouderwets’ boek voor hun neus. Veel lagere scholen hebben al digitale schoolborden. We zijn dus geen voortrekker, maar we kennen wel de kracht van die nieuwe hulpmiddelen. De leerlingen krijgen dezelfde leerstof, maar de manier van aanbieden is wel een verrijking, een stap naar de toekomst.

Hoe werkt een digitaal schoolbord?
„Het is de digitale versie van het klassieke schoolbord. Maar de leraar kan de les nu thuis voorbereiden en opslaan, en voor de klas weer oproepen. Via internet kun je foto’s en films laten zien. Leerlingen kunnen elders voorbereide spreekbeurten geven via het scherm. Leerlingen die ziek thuis zijn kunnen inloggen op het smart board. De mogelijkheden zijn legio.”

Wat worden de totale kosten?
„Het gaat om dertien lokalen maal 5000 euro, dus 65.000 euro, maar dat is alleen de hardware. Daarna moeten de docenten getraind worden, en veel lesmethodes komen met software, die moet worden geïnstalleerd. Het is een flink traject.”

Vertel eens iets over de Week van de PIXELS?
„Die is deze week, van 22 tot 26 oktober. De vaste subsidiegevers gingen het JBO minder geven. Je moet die geldstroom op peil houden, maar we willen ook iets extra’s. We zijn daarom gaan samenwerken met fondsenwervers als ORT en Cefina, die deze week een campagne startten. Maror heeft ook een bijdrage geleverd, en dan moet de school zelf ook iets doen. De leerlingen halen geld op, waardoor het onderwerp voor iedereen gaat leven.”
„Op school hebben alle klassen activiteiten. In groep 8 spreken ze over sociale media, in groep 2 knutselen ze met fysieke pixels, namelijk blokjes. In weer een andere groep maken ze digitale foto’s. In de hal van de school ontstaat deze week langzaam een kunstwerk van ‘pixels’, waar alle leerlingen aan meewerken. De leerlingen verkopen ondertussen pixels. Gezien de specifieke doelgroep kun je niet zomaar langs de deuren gaan, dus de werving gebeurt vooral bij familie en kennissen. De ouders zijn eerst geïnformeerd over wat er aan ging komen. De kinderen kregen ieder vijf machtigingskaarten en een brief met uitleg. Sommige leerlingen gingen koekjes bakken om mensen over te halen, anderen schoven de machtigingskaart bij opa onder de deur door. Iedereen op zijn manier.”

ORT en Cefina startten een campagne. Wat houdt die in?
„De leerlingen hopen 36.000 euro op te halen. Het is nu dinsdag en er is al 8500 euro binnen. Wanneer de limiet bereikt is zullen subsidiegevers het bedrag aanvullen. Dan kun je aan de slag: installatie hardware, dan software. Leraren trainen. Sommige hebben al ervaring opgedaan bij andere werkgevers, voor andere wordt het een leertraject. We zijn heel benieuwd naar de resultaten van deze week.”