Ongemakkelijk gesprek

Laura Vrijsen

“Welkom, leuk dat je bij ons wilt werken!” Tegenover mij zaten twee oer-Hollandse jongedames, projectleiders bij Stichting Nieuw Thuis Rotterdam.

 

De stichting heeft huizen opgekocht voor gevluchte Syrische gezinnen en biedt naast woonruimte een versneld integratietraject, dat bestaat uit intensieve taalcursussen en maatschappelijke begeleiding. Hiervoor zochten ze coaches die de gezinnen wegwijs kunnen maken in Nederland. Ik had een enthousiaste brief geschreven en was uitgenodigd voor een gesprek.

Terwijl we mijn cv doornamen, vroeg een van de blonde dames me op subtiele wijze of ik Joods ben: “Ik zie dat je werkzaam bent geweest voor Joods Maatschappelijk Werk en in Jeruzalem hebt gestudeerd. Wat is jouw persoonlijke band daarmee?” Haar vraag overviel me. Ik ben niet Joods, maar waarom is dat belangrijk voor deze functie als integratie- coach? “Nou, er zitten aardig wat Palestijnse gezinnen bij ons. Mocht je bij hen op huisbezoek gaan, dan kun je het hier maar beter niet over hebben.” Ze keek ernstig en vervolgde: “Hun families moesten eerst vluchten uit Palestina en nu moeten ze opnieuw alles achterlaten, dit keer in Syrië. Dat verdriet zit heel diep en zal nooit helemaal helen.”

Spanningen
Pas toen ik thuis was, begon het te knagen. Ik ben me uitermate bewust van de spanningen tussen Joden en Palestijnen in Israël, maar moet ik daarom accepteren dat Nederlandse Joden op het werk hun identiteit moeten verbergen?

Een week later belde een van de jongedames me op met de mededeling dat de keuze helaas niet op mij was gevallen, ze zochten iemand met iets meer ervaring. Ergens was ik opgelucht. Ik vroeg toch even door: “Nog even iets anders. Stel dat ik Joods was geweest, hadden jullie dan ook gezegd dat ik dat beter kon verzwijgen?” Na een korte stilte antwoordde ze met haar zachte, liefkozende stem, dat ze me ‘ook dan zouden aanraden om daar in het begin maar niet over te praten.’ Daarna mompelde ze nog iets over diversiteitstrainingen die ze in de toekomst wilden gaan geven, waarin ze de gezinnen in gesprek willen brengen met onder anderen homoseksuelen en Joden. Tot zover het gesprek.

Ik dacht na over wat de projectleidster zojuist had gezegd. Het kwam erop neer dat ze bij deze stichting mogelijke spanningen eerst zoveel mogelijk uit de weg gaan. Zodra ze wat meer voet aan de grond krijgen, is er wellicht ruimte voor diversiteitstraining. Ik kreeg de indruk dat ze er nog helemaal niet over hadden nagedacht en dat dit ongemakkelijke gesprek voor hen net zo onverwacht was gekomen als voor mij.

Dat is opmerkelijk voor een stichting ter bevordering van intergatie in de Nederlandse samenleving. Juist van zo’n organisatie zou je verwachten dat ze cultuur- en religiesensitief zouden zijn, niet alleen voor hun eigen doelgroep, maar ook voor andere religieuze groepen in Nederland. Daarin had ik me kennelijk vergist.

Er sluimert iets in onze maatschappij, soms bijna onzichtbaar, zoals hier. Op het eerste gezicht zien we namelijk een  stichting met goede intenties, die Syrische gezinnen wil helpen. Maar uit angst voor spanningen vragen ze Joden hun identiteit te verzwijgen. Daarmee accepteren ze indirect antisemitisme. Sterker nog, ze vragen uitgerekend Joden er plaats voor te maken.

Ook wanneer antisemitisme wel duidelijk zichtbaar is, wordt het veelal niet herkend. De dader van de aanval op een Joods restaurant in Amsterdam zou beslist geen hekel hebben aan Joden, wel aan Israël. Toch richt hij zijn woede op een Joods restaurant. Het is onbegrijpelijk dat antisemitisme in onze samenleving op deze manier wordt gebagatelliseerd of zelfs ontkend. Hebben we dan echt niet geleerd van ons verleden?

Ik heb me afgevraagd wat het voor zin heeft om dit te schrijven, wie ik ermee help. Wellicht niemand. Misschien is het wel mijn kleine steunbetuiging aan de Joodse gemeenschap in Nederland, mijn manier om te laten zien dat ik als buitenstaander achter jullie sta. Ik hoop ook dat er mensen zijn die dit stuk lezen en gaan inzien dat antisemitisme niet iets is van vroeger, dat het ook nu nog gebeurt. Hier, recht voor onze ogen.

Laura Vrijsen studeerde Religiestudies in Amsterdam en Jeruzalem en schrijft als freelancejournalist over religieuze en culturele diversiteit.

37 Reacties

  1. Het binnen halen van vluchtelingen met een islamitische achtergrond geeft hun niet het recht ons voor te schrijven wat wij hier in Nederland onder rust en orde verstaan. Het feit dat zij wel of niet onder sharia wet leven is hun persoonlijke zaak, echter dat zo ver moet gaan dat wij moeten gaan verzwijgen waar wij voor staan, zijn nazi praktijken en dienen geweerd te worden ook voor deze Stichting. Een Feijenoorder. Feb 2028.

  2. Beste Laura, Bedankt voor je artikel. Het is goed dat jij dit zichtbaar maakt. Helaas wil een groot deel van NL dit niet zien of ontkent dat er zaken als deze plaatsvinden.
    Het sluimert helaas door en niemand die hier aanstoot aan neemt, behalve een paar waaronder jij.

    • Het is uitstekend, dat Laura Vrijsen deze persoonlijke zaak publiek heeft gemaakt. Er kan niet genoeg op worden gewezen, hoezeer Nederland buigt voor de islam en rekening houdt met alle moslim-eisen. Dat is schandelijk.

  3. Heel goed geschreven artikel. Ik snap niet dat dit soort organisaties nog steeds subsidies ontvangen voor werk, dat eigenlijk niet goed verricht word. Het is tijd om de bezem te halen door dit soort projecten.

  4. Goed stuk. En je helpt als niet-Joodse wel degelijk iets naar boven te halen wat doorgaans niet zo snel blijkt. Een meisje Cohen hadden ze het niet eens gevraagd. Die was meteen afgewezen. Want het ís niet onzichtbaar, en ook niet sluimerend in onze maatschappij. Het staat levensgroot in onze huiskamers, met eromheen al die mensen met die door het maatschappelijk werk verstrekte megafoon, roepend dat het allemaal meevalt. En dat zijn de ergsten: niet eens de klassieke antisemieten, maar de mensen die menen dat het meevalt.

    • Ik weet over de organisatie alleen dat wat Laura Vrijsen erover vertelt. Van de houding van de Syriërs zelf weten we helemaal niets. Het is voor mij niet duidelijk dat het per sé om antisemitisme gaat. Misschien kunnen we dat uitvinden door de organisatie erop te wijzen dat duízenden Syriërs per jaar er helemaal geen probleem mee hebben om vele tonnen Israëlische materieële hulp te ontvangen of zelf naar Israël te komen voor medische behandelingen ? Dan kunnen we in ieder geval slecht geïnformeerdheid uitsluiten.

      • Jawel, Shlomo, dat is waar, maar ik ben nog niet vergeten, wat ze in de 6 daagse oorlog met onze soldaten hebben gedaan.
        Bovendien:
        Op de Golan Hoogvlakte kan je op sommige plaatsen de oorlog in Syrië goed horen en zien.
        Daar moeten mensen af en toe de schuilkelder al in, als de verdwaalde kogels te dicht bij komen

      • Beste Yael, het is genoeg om te zien wat Arabieren elkaar aandoen om te raden wat ze met ons zouden doen als ze de kans zouden krijgen. Hier gaat het echter om Syrische asielzoekers en het punt is dat hulpzoekende Syriërs naar onze ervaring geen enkel probleem hebben om door Joden of Israëli’s geholpen te worden. De grote onbeantwoorde vraag blijft waarom de Rotterdamse organisatie tóch een probleem heeft met Joden. Sommigen nemen direct aan dat het uit antisemitisme is, ik ben hier wat voorzichtiger.

  5. “Maar uit angst voor spanningen vragen ze Joden hun identiteit te verzwijgen. Daarmee accepteren ze indirect antisemitisme.” Nee, daarmee geven zij uitdrukking aan hun eigen cultureel oer-Hollandse – gebagatelliseerde, genegeerde, onderderdrukte en ontkende – antisemitische vooroordelen.

  6. Beste Laura..ik heb net jou stukje gelezen .En het Is zo herkenbaar.
    Subtiel antisemitisme noem ik het wel eens. Niemand valt het op alleen de goede hoorde of ziener. Soms zelfs Joodse mensen zien het niet.
    Ik ben zelf Joods en Had net een felle discussie over George Soros .
    Ik ben uit de discussie gestapt omdat er op een gegeven moment op de persoon..ik in dit geval. ..gespeeld werd.Ook onder joodse mensen zelf zitten weer gradaties van denken en inzicht en geloven .
    Er blijkt zo langzamerhand een tweedeling te ontstaan. De geschiedenis herhaald zich en dat is heel beangstigend, zeker wanneer je je soms alleen voelt staan in je eigen kijk op dat wat er gaande Is.
    Ik ben blij dat ik dit lees. .niet omdat het ook dut keer duidelijk antisemitisch getint is wat jouw overkomen is..maar ,omdat ik zelf soms het gevoel heb een soort Don Quichot .te zijn …in mijn waarnemingen op dit gebeuren .
    Dank dat je dit wilde delen.

  7. Heel goed artikel. Goed dat je dit gepubliceerd hebt. Iedereen moet dit lezen. Het is schandalig dat deze 2 ogenschijnlijk leuke vlotte dames dit zeggen. Werkelijk tenenkrommend. Dit is ANTISEMITISME onder het mom van hulp aan vluchtelingen.
    Deze dames zouden het als een présence moeten zien. Werken in Israël is prima.
    De meeste start-ups in Israël!
    Dus geen nadeel, maar een groot voordeel werk in Israël!

  8. Israël heeft altijd een bijzondere plaats in mijn hart gehad. Ik kan het niet anders omschrijven dan dat het door de Heer daar is ingeplant.

  9. Wat een ongegeneerde ‘Stichting nieuwe thuis Rotterdam’ is dit…..Ze moeten eens hun huiswerk gaan doen, in plaats van te beginnen met pamperen en het echte probleem uit de weg te gaan….

  10. Herkenbaar! Datzelfde NIW waar je in schrijft , heeft ooit een voorgenomen interview met mij gecanceld. Ik ben wel joods maar later christen geworden. Men was bang dat ik een te evangeliserend verhaal zou brengen. Alsof mijn missie ‘ joden bekeren’ zou zijn? Niet eens de moeite genomen met mij in gesprek te gaan. Over vooroordelen gesproken!

    • Gelukkig doet u erg goed werk bij de voedselbanken en uw zoon voor de gemeenteraad! De joodse waarden waarin wij elke dag werken aan een betere wereld wachtend op de Mashiach is zeker ook uw bijdrage.

  11. Dank voor deze woorden. Je moet tegenwoordig een beetje oppassen met het uiten van je mening. Zeer kwalijk dat mensen die mogelijk antisemitisch zijn in bescherming worden genomen tegen het open Nederland.

  12. Dit soort organisaties ontvangen subsidies betaald door ons joodse belastingbetalers, wij mogen antisemitisme wat naar ons toe is gericht ook nog zelf bekostigen.
    Wat is er veranderd sinds 40/45 ????
    Het ergste vind ik WEER KIJKT NEDERLAND TOE EN DOET NIETS

  13. Schandalig!, Alle subsidies stoppen en alleen na diepgaand onderzoek een subsidie. Geen subsidies voor dialoog, en theedrinken- mensjes waar je altijd de zelfde mensen ziet. De kakelgans Elatik wurmt zich er ook in.

  14. Mocht deze stichting subsidie ontvangen, deze direct beëindigen. Dat is het begin van een oplossing.
    Een tweede stukje oplossing is om al die gevluchte gezinnen duidelijk te maken wat hier de cultuur, norm en wet zijn. Accepteren ze dit niet, dan direct vertrekken.

  15. Ik vraag me af of het hier echt om antisemitisme gaat. Misschien gaat het hier gewoon om de typische onderkruiperigheid van een bepaald soort Nederlanders dat vindt dat ze zich moeten aanpassen aan nieuwkomers in plaats van andersom ? Van de andere kant, gezien de snel veranderende bevolkingssamenstelling van Rotterdam, is het misschien juist logisch dat deze oer-hollandse dames zich aanpassen aan de meerderheid. Ik wens hun in ieder geval veel genot met hun asielzoekers.

  16. het moet niet gekker worden..het word zo langzamerhand weer tijd voor een februari-staking..”blijf met jullie rotpoten af van ONZE Joden” !

  17. Impliciet wordt er gedreigd met geweld. Je moet zwijgen als je een Israel-fan bent. Of gewoon de waarheid zegt dat de zogenaamde Palestijnen pas een ” volk” zijn sinds 1967. Het zijn Egyptenaren, Jordaniers, Syriers en islamitische libanezen, die naar Trans-Jordanie kwamen omdat daar mensen uit Europa uit woestijn en stenen iets wisten te bouwen.

    En dat geweld werkt bij veel goedgelovige mensen met een kort geheugen, en een Stockholm-syndroom.

    In NL mag ik niet meer zeggen dat ik mijn stamboom heb uitgeplozen tot en met de Kruisridders…. Dat is zo kwetsend.. Want mijn voorouders hebben moslims vermoord (nadat die alle christenen hadden vermoord en Europa wilden veroveren met een slavenleger) en ik zou aan een familie-band van 1000 jaar meeer rechten kunnen doen gelden op NL…

    De dubbele maat is: het niet bestaande Palestijnse volk zou al duizenden jaren bestaan, en heeft daarom wel rechten.

    George Orwell schreef er al over, …He who controls the past controls the future….

  18. Het is niet dat “Er sluimert iets in onze maatschappij” , maar er ligt gewoon iets te rotten en stinkt ongelofelijk !
    We glijden af, naar de verkeerde kant !!

  19. Telkens weer ben ik geschokt door de uitermate domme ondoordachte manier waarop dit soort stichtingen denkt onze “nieuwkomers” te moeten “integreren”. Integreren betekent allereerst uitleggen en zorgen dat men begrijpt hoe onze samenleving werkt, wat onze waarden en normen zijn. ONZE waarden en normen. Om te kunnen integreren MOETEN zij die kunnen accepteren. Niet omgekeerd. Uit angst om dezen mensen te “beledigen”, begaan we fundamentele blunders, die verstrekkende gevolgen hebben.

  20. En dit allemaal betaald met ons belastinggeld door onze regering ,die hier de ogen voor sluit, schijnheilig met keppeltjes bij dodenherdenkingen staan ,maar ondertussen het land laat vollopen met Moslims die de Joden haten, en het land in grote onrust brengen.

  21. Laten wij in Nederland ophouden met het omkeren van rollen. En laat wat waar is waarheid blijven zonder die laatste te verdoezelen.

  22. Een ontzettend goed artikel, dat onder woorden brengt, wat maar moeilijk te beschrijven valt.
    Ik zou er aan toe willen voegen, dat ik er niet helemaal van overtuigd ben, of de Syrische families ooit open zullen staan voor Homosexuelen en/ of het Joden. Ook voel ik mij ongemakkelijk onder het feit, dat de twee, zo verschillende (doch soms wel overlappende) groepen, naast elkaar worden geplaatst..

    Zouden de twee Hollandse dames – met-de-goede bedoelingen, weten, dat “Palestina” als zijnde een “Land der Palestijnen”, met een Palestijns staatshoofd, een Palestijnse munt en een Palestijns rechtstelsel etc. nooit bestaan heeft?

    Door onwetend te zijn over het verleden, kunnen “vele scheve schaatsen worden geschaatst”.

  23. Wauw, wel heftig..

    Ik zou er ook niet graag willen werken..

    Na dit verhaal gelezen te hebben blijft bij mij een ding wel knagen.. wat nu als je lesbisch was geweest? Dan hadden ze hetzelfde advies gegeven toch? Ik vraag me dan af of ze in het algemeen niet véél te voorzichtig zijn met het voorkomen van lastige situaties?
    Ik ben benieuwd wat je mening daarover is.

  24. Het lijkt mij passend dat er aangifte van discriminatie wordt gedaan tegen deze organisatie en dames. Ook antisemitisme valt onder artikel 1 van onze grondwet.

  25. O maar het kan nog simpeler: mijn achterneefje doet de Hogere Hotelschool en heeft stage gelopen in Dubai. Een verklaring ondertekenen was voorwaarde… U kunt wel raden wat daar in stond. Neefje heeft getekend en ik heb nu hooglopende ruzie met zijn nogal linkse moeder.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.