Minder verkeersdoden

Dankzij maatregelen van de verkeerspolitie is het aantal Israëlische verkeersdoden dit jaar weer afgenomen.

Auteur: Yaniv Kubovich

Sinds het begin van dit jaar is er sprake van een sterke terugloop van het aantal dodelijke verkeersongelukken, wanneer we de cijfers vergelijken met dezelfde periode in 2011. Van januari tot oktober kwamen in Israël 227 mensen om in het verkeer, tegen 326 vorig jaar.
Twee jaar geleden, toen hij voor zijn nieuwe functie aantrad, kondigde generaal-majoor Bruno Stein, hoofd van de verkeersdivisie van de Israëlische politie, een revolutie af in de manier waarop de politie ernstige verkeersongelukken te lijf zou gaan. Stein instrueerde de politie om zich te concentreren op reductie van dodelijke ongelukken en overtredingen met potentieel dodelijke gevolgen.  Stein heeft sindsdien enkele belangrijke stappen gezet. Waar in het verleden ongeveer 700 kilometer van de Israëlische snelwegen als ‘rode wegen’ was gedefinieerd, wegen waarop bovengemiddeld veel ernstige ongelukken gebeurden, heeft Stein dat teruggebracht tot 300 kilometer en de politie opgedragen om haar inspanningen alleen op dat gedeelte te concentreren. Deze wegen zijn allemaal aan een regionale commandant toegewezen die periodiek wordt gescreend op basis van het aantal dodelijke ongelukken op die trajecten. Wanneer zo’n commandant er niet in slaagt het aantal te reduceren en zich niet genoeg lijkt in te spannen om daar iets aan te doen, moet hij rapporteren aan zijn superieuren.

Onder de ernstigste overtredingen die worden aangepakt door de verkeerspolitie is rijden onder invloed. In 2012 werden al meer dan 2500 automobilisten die te veel gedronken hadden aangehouden. In de jaren daarvoor werden niet meer dan enkele tientallen automobilisten betrapt met een te hoog promillage in hun bloed.
Ook het verkeersrechtssysteem werd aangepast. Iedere chauffeur die van een bepaalde ernstige overtreding wordt beschuldigd wordt nu binnen enkele dagen voor de rechter geleid en in staat van beschuldiging gesteld. Dit soort hervormingen heeft goed geholpen tegen chauffeurs met eerdere veroordelingen.
De verkeersdivisie heeft ook een zwarte lijst gemaakt van routineovertreders, de recidivisten van het Israëlische asfalt. Velen van hen werden in 2012 van de weg gehaald en kregen een rijverbod van soms vele jaren.
Stein verhoogde ook het aantal patrouilles van motoragenten, gebaseerd op de bevinding dat agenten op motorfietsen meer effect sorteren dan agenten in auto’s. De controles werden tot voort kort vooral op grote kruispunten van verkeerswegen uitgevoerd, maar nu wordt de politie binnen de steden actiever.

Arabische buurten
Een van de factoren die een grote rol speelden bij de sterke daling is de afname van het aantal ongelukken in Arabische buurten. Tot 2011 vormde het aantal dodelijke ongelukken in die buurten 40 procent van het totale aantal. Dit jaar was dat percentage nog maar 30 procent. Deze teruggang is in ieder geval deels het resultaat van een verzoek van Arabische leiders aan de politie om in Arabische steden en dorpen intensiever te patrouilleren en harder in te grijpen. De Arabische Israëli’s ergeren zich al jaren aan roekeloze automobilisten die gebruikmaakten van het feit dat de politie zich in Arabische buurten niet liet zien. Afgelopen weekeinde verloren nog drie mensen het leven bij verkeersongelukken en het aantal verkeersdoden blijft zorgelijk. Toch is de verkeersdivisie nu blij met de recentste cijfers.

Het aantal Israëlische verkeersdoden baart de autoriteiten al jaren zorgen, maar bezien in internationaal verband lijken ze nog mee te vallen. Volgens recente cijfers van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) is het aantal Israëlische verkeersdoden per 100.000 5,2; het wereldgemiddelde is 20.8, het cijfer voor Nederland is 4,1, voor de Verenigde Staten 12,3. Per 100.000 motorvoertuigen vallen in Israël 14,3 doden per jaar (Nederland: 7, Verenigde Staten: 15, Egypte: 188,4).
Statistiek is een ingewikkeld vak en deze cijfers zijn niet makkelijk te analyseren of te vergelijken: er moet ook worden gekeken naar de totale lengte aan verharde wegen (Israël: 18.290 kilometer, waarmee Israël volgens het CIA Factbook op nummer 115 in de wereld staat; Nederland heeft 136.000 kilometer). Maar er zijn meer factoren: het aantal inwoners, het aantal auto’s per kilometer weglengte, de staat van de wegen, de kwaliteit van de voertuigen en het algehele verkeersbeleid – de complete verkeerscultuur kortom.

Hoe het ook zij, de perceptie in Israël is dat het aantal verkeersdoden te hoog is (2011: 384, 2008: 444), hoewel er vanaf 2005, met uitzondering van 2008, van een neergang sprake is. De Israëlische regering wil per jaar steeds 6 procent minder verkeersdoden en de situatie wordt nauwlettend gevolgd door de Israëlische organisatie voor veiliger verkeer, Green Light.

Dit artikel verscheen eerder in Ha’aretz en is bewerkt en aangevuld door Ted de Hoog.