Joods en homo in Nederland

Ruim een half jaar nadat opperrabbijn Ralbag Joodse homo’s adviseerde om in therapie te gaan, maakt het NIW de balans op. Hoe gaan de verschillende Joodse gemeentes om met homoseksualiteit en hoe moeilijk is het om in orthodoxe kring uit de kast te komen? 

 

Wanneer een man slaapt met een man, zoals een man slaapt met een vrouw, dan doen ze iets afschuwelijks.” Het boek Wajikra (Leviticus) wint er geen doekjes om: ‘gedood moeten ze worden, hun bloedschuld rust op henzelf’.
Het is niet de favoriete passage van de liberale rabbijn Tamarah Benima: „Nee, maar er zijn zoveel stukken in de Tora die ik er à la Wilders het liefst uit zou willen scheuren. Hele volkeren moeten we uitroeien, compleet met vrouwen en kinderen. Als rabbijn moet ik met die teksten leren omgaan.” Januari 2011 sloot Benima samen met LJGcollega Menno ten Brink het eerste Joodse huwelijk in Nederland tussen twee mannen. De ceremonie was nauwelijks te onderscheiden van een klassieke choepa, maar ging wel anders heten: briet ahava, een liefdesverbond.

„Mij interesseert het niet wat iemand in zijn slaapkamer doet. Het ging in dit geval om twee mannen die enorm veel van elkaar houden. Dat juich ik toe en bekrachtig ik graag als rabbijn.”
Voor orthodoxe rabbijnen zijn alle woorden, zelfs alle letters in de Tora even waar en waardevol. Toch zal geen orthodoxe rabbijn in Nederland het in zijn hoofd halen iets negatiefs over homoseksuelen te zeggen. Of desgevraagd iets positiefs. Het onderwerp blijkt zó gevoelig te liggen, dat de meeste rabbijnen doodsbang zijn om er hun vingers aan te branden. Een aantal wil het NIW alleen anoniem te woord staan. Ze blijken actieve homoseksualiteit volgens de letter van de wet af te keuren, maar in de praktijk te gedogen en zo veel mogelijk te verzwijgen. Verwacht in een orthodoxe sjoel geen antihomo-preken. Maar gedogen is nog geen tolereren. Als het vermoeden bestaat dat iemand die Joods wil worden homo is, kan hij zijn gioer op zijn buik schrijven. Joodse homo’s die kinderen adopteren, hoeven niet te verwachten dat het rabbinaat die als Joods erkent. En hoewel homo’s die lid zijn van een orthodoxe gemeente evenveel recht hebben op een Joodse begrafenis, vinden zij hun eeuwige rust niet naast hun levenspartner. Maar van discriminatie is geen sprake, beklemtoont Herman Loonstein, voorzitter van het Joodse Begrafeniswezen: „Ook een man en vrouw die al vijftig jaar samenwonen, maar niet Joods zijn getrouwd, worden niet naast elkaar begraven.” Referenties aan homoseksualiteit op de grafsteen zijn uit den boze.

Welkom
Barry Mehler is lid van de orthodoxe gemeente en voelt zich er thuis. Dat hij openlijk homo is, heeft nooit voor problemen gezorgd. Hij groeide op in Amerika en kwam 23 jaar geleden naar de toenmalige gay capital van de wereld: „In Amerika was ik homo, hier was ik Joods. In New York was het geen enkel probleem om met je keppel over straat te gaan, maar openlijke homoseksualiteit was een taboe. In Nederland was dat toen andersom. Als dirigent en zanger van het Amsterdams Synagogaal Koor kon Mehler zonder problemen optreden in sjoel. „Mijn seksuele geaardheid heeft nooit voor problemen gezorgd in de orthodoxe gemeenschap. Ik word gewoon opgeroepen voor de Tora en als Leviet heb ik zelfs een speciale rol in sjoel. Er wordt gewoonweg nooit een punt van gemaakt.” Joodse homoseksuelen zijn er genoeg in Nederland, maar het aantal dat zich ook Joods voelt, schat Mehler niet hoger dan 350. Het lijkt een onwaarschijnlijke combinatie. Waarom zou je als homo een religie omarmen die jouw identiteit afdoet als ‘iets afschuwelijks’? Toch vindt Mehler niet dat hij zichzelf verloochent als lid van de orthodoxe gemeente: „In hetzelfde boek waarin homoseksualiteit strafbaar wordt gesteld, wordt ook het eten van schelp- en schaaldieren verboden. Maar Joden die graag een broodje Hollandse garnalen eten, worden in sjoel toch ook niet met de nek aangekeken? Kijk, we hebben in Nederland te maken met een einheitsgemeinde, negen op de tien leden is niet orthodox.”

Homo’s mogen dan als gelijken behandeld worden door de verschillende Joodse gemeentes, dat betekent niet dat ze ook sociaal geaccepteerd worden. Eduard Huisman kan erover meepraten. Volgende maand is het tien jaar geleden dat hij uit de kast kwam. Tot dat moment leefde hij een streng orthodox leven, zijn kinderen gingen naar school op het ultra-orthodoxe Cheider. „Mijn hele sociale leven speelde zich af in Joods Buitenveldert en Amstelveen. Van het ene moment op het andere was ik al mijn zogenaamde vrienden kwijt.” Huisman verliet Amsterdam en bouwde een nieuw leven op in de regio Rotterdam, waar hij nu woont met zijn Joodse echtgenoot Markus.

Lees de rest van het artikel in het NIW nr. 42

17 Reacties

  1. Op 21 augustus 1980 richtten Sauci Bosner, Saul Groen en ik Shalhomo op. Er is heel veel veranderd in positieve zin. Een thema nummer van het NIW is daar onder meer het bewijs van. Nu wil ik treife eten en homo zijn niet vergelijken, maar het is wel leuk dat we al zo ver zijn dat het een homo is die zo’n vergelijking maakt. Het toont overigens wel aan dat als je elke individuele Jood op een weegschaal legt, het soortelijk moreel gewicht hetzelfde is.

    • Als het je al lukt om het lidmaatschap te verkrijgen van een joodse vereniging, dan zeg je dat als vanzelf weer op. Want als homo en ‘vaderjood’, zijn alle ingrediënten aanwezig om gewoon geen leven te hebben bij zo’n sportieve vereniging waar zogenaamd iedereen welkom is !

      • Snap van die reactie niets… Het artikel gaat toch niet over vaderjoden? Gaat over Joodse homo’s….

      • Nu even goed lezen : als kind van een joodse vader en een katholieke moeder was ik een uitzondering. Opgegroeid in de provincie (midden van het land), viel ik nogal op tussen mijn klasgenoten. Vooral tijdens het douchen na de sportlessen. Want besneden. Ik hoorde niet bij de moslimjongens, die waren er trouwens ook niet zoveel, maar ook niet bij de andere jongens. Ik denk met afschuw terug aan de grove opmerkingen en pesterijen.
        Toen ik ging studeren wilde ik dat in Amsterdam gaan doen, want ik wist wel dat ik daar geen uitzondering zou zijn. Daar zou ik eindelijk ‘thuis’ zijn, bij mijn ‘eigen mensen’. Tenminste:dat dacht ik. Wat een desillusie. Als ‘vaderjood’, ben ik blijkbaar geen jood in de ogen van vele joden. Dus ik hoor er niet bij. En ik bega nog een andere zonde : ik ben homo. Daardoor viel ik in Amsterdam letterlijk tussen wal en schip. Het zou goed zijn als er eens wat minder in hokjes werd gedacht. Veel christenen nemen de Bijbel niet meer letterlijk en dat maakt hen geen slechtere christenen. Het zou aan te bevelen zijn als veel joden de Thora ook eens iets minder letterlijk zouden nemen. We leven in Nederland anno 2012. En niet in een eigen wanhopig afgeschermd wereldje met eigen clubjes en eigen scholen, waar buitenstaanders (dus ook geen ‘vaderjoden of homo’s) niet welkom zijn, en waaruit een nieuwe generatie ietwat wereldvreemde mensen zullen voortkomen. Zelf had ik toch nooit kunnen denken dat ik door wat ik altijd beschouwde als ‘mijn eigen mensen’ zo genadeloos zou worden afgeserveerd. Overigens : ik heb Amsterdam en de verre omgeving inmiddels verlaten, voor mijn eigen geestelijk welzijn.

      • Nee, het artikel ging niet over ‘vaderjoden’. Maar ik wilde daar alleen maar mee aangeven dat ik er daardoor in de ogen van velen al niet bij hoorde (want naar hun mening ben ik geen echte jood). En dan ben ik ook nog homo. Waardoor men mij helemaal afserveerde. Je zou van minder in een complete identiteitscrisis belanden. Voor mijn eigen geestelijk welzijn heb ik Amsterdam en wijde omgeving maar verlaten.

  2. Als het de bedoeling van de redactie door het uitbrengen van deze “gay-special” het begrip en de acceptatie van homo’s te bevorderen, dan is dat wat mij betreft niet gelukt. De hele aanstellerige idioterie die tentoongespreid wordt wekt bij mij een aversie op die er in deze mate niet was. Ik ken heel wat mensen met een andere afwijking, zoals aanleg voor depressie, die ik heel wat zieliger vind dan de homobeweging die zichzelf altijd maar zielig vindt. Je bent in mijn ogen een idioot als je in je blote kont op een boot staat te dansen omdat je zo nodig wilt demonstreren dat je homo bent.

  3. Thora kent geen homo’s of bisexuelen, alleen Joden en niet-Joden. Wel wordt de manier waarop mensen hun sexuele handelingen verrichten ingedeeld in geoorloofd of gruwelijk. Om dit werkelijk te snappen moet men Joods kunnen denken wat lang niet voor iedereen weg is gelegd. Daarom betwijfel ik ten zeerste of mevrouw Benima dat een soort gedoogbeleid t.a.v. Thora voert haar “hedendaagse” vooruitstreven denken zou kunnen ontstijgen.

  4. Na het aandachtig lezen van uw bijdrage, is het voor mij wel duidelijk dat u zelf hetero bent. Dat u een bepaalde mening heeft over homo’s, dat is uw goed recht. Maar ik vraag mij wel af waar of u de ‘wijsheid’ vandaan heeft gehaald om er vanuit te gaan dat iedere homo zich overgeeft aan de door u zo expliciet omschreven sexuele variant. U kunt dat niet uit eigen ervaring weten, waardoor ik er niets anders van kan maken dan dat uw ideeën op fantasie berusten. Om u gerust te stellen : er zijn vele varianten om je partner lief te hebben. Conclusie : vele homo’s verschillen hierin echt niet zoveel van vele hetero’s. Verder valt er uit uw bijdrage op te maken dat u kinderen heeft. Ik kan alleen nog maar voor u hopen dat uw kinderen allen hetero blijken te zijn.

    • Ik kan niet anders dan nog eens vaststellen dat Joods denken is voor de meesten mensen onbereikbaar blijft. Het gaat ons, de Joden, niet om de homo’s maar om Thora ! Thora kent geen begrip homo. Dwing ons dan ook niet om een nieuw soort mens in te voeren. Als je dat niet kan snappen dan heb jij bij ons m.i. ook niets te zoeken. Sorry !

    • FC

      een paar van uw conclusies zijn gewoon juist en voor iedereen zichtbaar:
      -ja ik heb kinderen
      -ja ik ben joods

      Maar uw perverse fantasie is iets te veel bij u als u zegt dat ik spreek over sexualiteit. In mijn bijdrage vermeld ik niets over sexuele daden, dus dat ontspringt waarschijnlijk aan u eigen perverse gedachten.

      Wat ik tevens niet begrijp is dat mensen die tegen-natuurlijke dingen doen hiervoor gay-parade’s organiseren om dit vol trots te promoten bij niet-homo’s. Stel je voor dat wij hetero’s een Hetero-parade gaan organiseren in dezelfde stijl als de homosexuelen dat doen in Amsterdam en andere hoofdsteden, wat een aanfluiting en degeneratie dat zou zijn voor het menselijk ras ?!. Hoeveel dan niet te meer (kal vaChomer) als we het hebben over homosexuelen die zo’n parade organiseren?

      En, Boris heeft gelijk: Joods denken is niet voor iedereen weggelegd.
      Ik weet echter niet of ik daarop moet schrijven “Gelukkig” of “Jammergenoeg”.
      Een ding is wel zeker: G’d kiest voor kwaliteit en het volgen van zijn geboden en niet voor quantiteit in het aantal mensen; De wereld is tenslotte geschapen voor 1 persoon (Adam) en G’d heeft de wereld bevolking al 1 maal gedecimeerd vanwege wandaden (Noach’s generatie en de zondvloed).
      De tijd zal het leren hoe er op deze degeneratie met perversiteit van de mensheid gereageerd zal worden.

  5. Mij is verteld dat elke Jood er een andere mening over heeft, net zoals alle niet-Joden. Maar dat de meeste het gewoon zullen accepteren, met name de liberalen dan. Zo weet ik ook dat Tel Aviv wordt gerekend als homo hoofdstad van het midden-oosten. Waarbij er ook vast veel Joden mee doen. Dus ik denk dat het reuze meevalt met hoe fel de Joden hierop zijn, maar natuurlijk is dat ook weer per Jood verschillend. Dit is mij trouwens verteld door mijn familie die aardig wat bijdragen aan de Sjoel.

  6. Als we elkaar zo de maat gaan nemen, vraag ik mij af waarom jullie op internet zitten, voorwaar de overtreding van alle geboden die ik me kan bedenken. Ga je slaven slaan, ga je 12 jarige vrouw verkrachten, want dat mag wel en van een man houden niet?

  7. On her radio show, Dr. Laura said that, as an observant Orthodox Jew, homosexuality is an abomination according to Leviticus 18:22, and cannot be condoned under any circumstance. The following response is an open letter to Dr. Schlesinger, written by a US man, and posted on the Internet. It’s funny, as well as quite informative:

    Dear Dr. Laura:

    Thank you for doing so much to educate people regarding God’s Law. I have learned a great deal from your show, and try to share that knowledge with as many people as I can. When someone tries to defend the homosexual lifestyle, for example, I simply remind them that Leviticus 18:22 clearly states it to be an abomination. End of debate. I do need some advice from you, however, regarding some other elements of God’s Laws and how to follow them.

    1. Leviticus 25:44 states that I may possess slaves, both male and female, provided they are purchased from neighboring nations. A friend of mine claims that this applies to Mexicans, but not Canadians. Can you clarify? Why can’t I own Canadians?

    2. I would like to sell my daughter into slavery, as sanctioned in Exodus 21:7. In this day and age, what do you think would be a fair price for her?

    3. I know that I am allowed no contact with a woman while she is in her period of menstrual uncleanliness – Lev.15: 19-24. The problem is, how do I tell? I have tried asking, but most women take offense.

    4. When I burn a bull on the altar as a sacrifice, I know it creates a pleasing odor for the Lord – Lev.1:9. The problem is my neighbors. They claim the odor is not pleasing to them. Should I smite them?

    5. I have a neighbor who insists on working on the Sabbath. Exodus 35:2 clearly states he should be put to death. Am I morally obligated to kill him myself, or should I ask the police to do it?

    6. A friend of mine feels that even though eating shellfish is an abomination, Lev. 11:10, it is a lesser abomination than homosexuality. I don’t agree. Can you settle this? Are there ‘degrees’ of abomination?

    7. Lev. 21:20 states that I may not approach the altar of God if I have a defect in my sight. I have to admit that I wear reading glasses. Does my vision have to be 20/20, or is there some wiggle-room here?

    8. Most of my male friends get their hair trimmed, including the hair around their temples, even though this is expressly forbidden by Lev. 19:27. How should they die?

    9. I know from Lev. 11:6-8 that touching the skin of a dead pig makes me unclean, but may I still play football if I wear gloves?

    10. My uncle has a farm. He violates Lev.19:19 by planting two different crops in the same field, as does his wife by wearing garments made of two different kinds of thread (cotton/polyester blend). He also tends to curse and blaspheme a lot. Is it really necessary that we go to all the trouble of getting the whole town together to stone them? Lev.24:10-16. Couldn’t we just burn them to death at a private family affair, like we do with people who sleep with their in-laws? (Lev. 20:14)

    I know you have studied these things extensively and thus enjoy considerable expertise in such matters, so I’m confident you can help.

    Thank you again for reminding us that God’s word is eternal and unchanging.

    Your adoring fan,

    James M. Kauffman,

    Ed.D. Professor Emeritus,

    Dept. Of Curriculum, Instruction, and Special Education University of Virginia

    P.S. (It would be a damn shame if we couldn’t own a Canadian.)

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.