Geschiedvervalsing

Foto: Claudia Kamergorodski
Foto: Claudia Kamergorodski

We zijn nog niet bekomen van het onzalige plan van de Deutsche Bahn om een trein naar Anne Frank te vernoemen of de volgende rel is alweer geboren.

Zonder enige scrupules vonden schrijver Ilja Leonard Pfeijffer en producent Arjen Stuurman het gerechtvaardigd om een toneelstuk over Anne Frank op de planken te brengen waarbij een beetje aan de werkelijkheid werd gesleuteld. Want die vervelende historische context toch, dat van die vervolging van de Joden, dat moest maar eens worden losgelaten. Er worden immers tegenwoordig zoveel volken vervolgd, het moet maar eens uit zijn met het alleenrecht van de Joden op de massavernietiging, moeten de makers hebben gedacht. Ze maakten er een lekker universeel verhaaltje van, dan kon iedereen zich er beter mee identificeren. Die Shoa-context was nergens voor nodig.

En die eindeloos saaie dagen in het Achterhuis? Ach, we moesten dat wat ruimer zien. “Het dagboek zelf ontbeert elke vorm van dramatiek,” vertelde Pfeijffer in de Volkskrant. “Wat daadwerkelijk in huis gebeurt, bezien door de ogen van de 13-jarige, is voor een toneelstuk een beetje mager.” Dus had Pfeijffer zijn dikke duim er maar op losgelaten en meneer Pfeffer, een van de andere bewoners van het Achterhuis, een lekker vette geweldsdaad in de schoenen geschoven. Zo, dát was nog eens drama!

De abjecte smakeloosheid van Pfeijffer en Stuurman is één ding. Maar dat ze zich gevrijwaard voelen elk historisch besef los te laten en het dagboek van Anne Frank even ‘lekker aan te dikken’ is zo rabiaat dat ik hoop dat het Anne Frank Fonds in Bazel volledig gelijk krijgt tijdens het kort geding waarmee het een stokje wil steken voor deze ‘vrije bewerking’.

Het is het zoveelste voorbeeld van ‘creatief misbruik’ van de naam van en de herinnering aan Anne Frank. En de mate waarin lijkt alleen maar erger te worden. Twee recente voorbeelden: Anne Frank is
een Palestijn en Anne Frank is lesbisch. Het is net alsof iedereen wil meepikken uit de leed-ruif van de persoon die bij velen symbool staat voor de Shoa. Ze wordt misbruikt voor elk-wat-wils gewin en we
pogen haar daarbij ook nog even te ont-Joodsen. Ze heeft daar net zo weinig over te zeggen als over de manier waarop ze aan haar einde kwam.

Mannen, mager verhaaltje? Misschien is dit een goed idee voor jullie volgende project: ‘Auschwitz, de musical’. Vet genoeg?

8 Comments

  1. Zoooo 1997 dit. Toen heeft regisseur en acteur Benigni het al gemeend om een filmdrama te maken over… inderdaad, een concentratiekamp. ‘la vita e bella’ een walgelijke film over een zeer serieus thema, was zelfs de winnaar van diverse prestigieuse prijzen, waaronder een aantal oscars. Zoals koning Salomon al opmerkte: er is niets nieuws onder de zon. Of, zoals u wilt: oude wijn in nieuwe zakken.
    #desjoaisgeenentertainment

  2. En nog ff, en dan blijkt dat Anne seksueel is misbruikt !
    Jammer, zij kan niet meer zeggen: “me too !” Of zou zij besmette eieren hebben gegeten ? Of langer dan was verwacht de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt ?
    Alle bij elkaar te walgelijk voor woorden.

  3. I didn’t realize how deeply ingrained European antisemitism was until I came to the Netherlands.
    Many Dutch people here think I ‘over react’ to it because I believe they are so conditioned by prevalent Dutch attitudes about Jewish people… that they do not even realize their biases and accepting of false Jewish stereotypes. If you add to this a liberal political ideology that largely demonizes Israel and a large population of residents here with Islamic beliefs of family ties to Islamic countries, then it’s not surprising that there are some that ride the ‘anti-Semitic’ wave because they believe it can ‘sell’ like Pfeijffer and Stuurman’s fictitious drivel. In the name of art and entertainment they slander Jewish people as if enough has not been done. They of course know that they are safe here with their revisionist anti-Jewish play but people of moral virtue recognize them for who they are-Cowards

    • Mijnheer, Het Nieuw Israëlitisch Weekblad is een uitgave voor Nederlandse Joden en voor degenen die belangstelling hebben voor Joden en Israël en de voertaal hier is Nederlands. Velen hier hebben een respectabele leeftijd bereikt.
      Zo simpel is het. Dus houdt uw mond of spreek Nederlands.
      So: speak Dutch or keep your mouth shut.

  4. Esther, je hebt het perfect verwoord. Deze gecamoufleerde Jodenhaat gaat gewoon te ver. Ik vraag me af hoe snel de makers voor een van die populaire Nederlandse TV praatprogramma’s worden gesleept om hun verbazing uit te spreken over hoe Joden hierop reageren. Hoe Joden het in hun hoofd halen om alleenrecht op de Sjoa te eisen, of iets in die trant. Dat excuus van ‘we zijn vrij om te zeggen en doen wat we willen’, zeker als het onder de noemer ‘kunst’ valt, zal zeker vallen. Ik verwacht dat die Pfeijffer en Stuurman zelfs verontwaardigd zullen zijn dat er überhaupt zo op hun frisse, moderne verkrachting gereageerd wordt. Maar ja, het sluit goed aan op waar Nederland momenteel redelijk uniek mee is in de EU: demonstraties met ISIS vlaggen, preken door geradicaliseerde imams, speeches door Palestijnse terroristen, acceptatie van BDS activiteiten…de lijst is lang. Dan kan Anne Frank ook nog wel door het slijk gehaald worden.

  5. Anne Frank wordt gekaapt door allerhande minkukels die zich slachtoffer voelen van wat dan ook. Gewoon leeghoofden.
    Het is een schandaal dat de gedachtenis van Anne wordt misbruikt.
    Maar in plaats dat de Nederlandse Regering en het Parlement ( de beide kamers der Staten Generaal ) zich dit bewust zijn zwijgen zij in alle talen.
    ZICH NIET BEWUST VAN DE BIJDRAGE VAN DE JODEN, OP ALLERLEI GEBIED VOOR ONS LAND.
    Dit was mijn laatste reactie, want ik moet om mijn ( Joodse) hart en mijn bloeddruk denken ( ook Joods ? )

  6. Geachte Medewerkers,

    Omstreeks 1995 woonde ik in Bussum-Zuid; de tijd dat er onenigheid begon te ontstaan tussen hutsi’s en Tutsi’s (pardon als ik dit niet goed schrijven kan).
    In die tijd begon er een vluchtelingen probleem te ontstaan.

    Ik heb aldaar (14 jaar gewoond) bij de Vrije Evangelische Gemeente waar ik ter kerke ging en actief deel mocht uitmaken van de Gemeente, een onuitgesproken gevoel ervaren hetgeen U neerschrijft: ik dacht: ze bootsten gewoon de Joodse vervolging na om zo te laten zien dat die niet de enige zijn……..
    U beschrijft dit met andere woorden: eigenlijk TE TRIEST en onwaardig om neer te moeten schrijven.
    Ik deel Uw visie geheel. Het moreel verval in grote mate; onethische journalistiek en handelen en een verregaande staat van Ongeloof in de wereld maken dit soort onwaarachtige gebeurtenissen kunnen plaatsvinden.

    Mag ik U aangeven dat er bij o.a. Christenen voor Israel in Nijkerk en bij Het Zoeklicht te Doorn veel lezingen worden gehouden over de BIJBEL en Het VOLK dat daarin beschreven wordt en waar het om gaat.
    Een tentoonstelling over The HOLOCAUST en over DE TERUGKEER van de Joden (zoals reeds voorzegd in De BIJBEL en aangegeven met de Bijbelteksten erbij) in dit Centrum van Christenen voor Israel laat zien hoevelen wel degelijk beseffen wat er in werkelijkheid is gebeurd.

    Op Family Seven (een televisiestation voor diegenen die Bijbelgetrouw over Israel willen horen) is er wekelijks een spreker: Drs. Jan van Barneveld over
    Israel, de eindtijd en de Islam.
    Talloze lezingen worden er gehouden over Uw Volk.
    Mag ik U dit alles aangeven? Misschien is het bij U reeds bekend maar het kan zijn dat het niet zo is, dan bij dezen graag doorgegeven.

    Ik lees graag als ik even in de Openbare bibliotheek ben Uw Magazine NIW en lees de Joodse Bijbelexegese……….

    Met hartelijke groeten en medeleven,
    Wimanja Raadsheer

  7. Wordt spannend. Wijziging van het werk dat naam van de maker schaadt. Of verminking van het werk. Dat is het criterium. En ook nog de hobbel van het auteursrecht kwa duur dan. 70 jaar na de dood van de maker is het vrij. Domain public!
    Maar het is tere materie en alles van waarde is, nu, weerloos.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*