Eten tot je genoeg hebt

Rabbijn Michael Knopf vindt dat de Tenach voldoende aanknopingspunten biedt om ons overgewicht te lijf te gaan.

Het aantal mensen met overgewicht in Nederland is in de afgelopen dertig jaar flink toegenomen. Het aandeel van mensen met ernstig overgewicht is zelfs verdubbeld, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek vorig jaar. Televisieprogramma’s over afvallen, dieetboeken en clubjes vliegen je om de oren. Maar dunner worden we vooralsnog niet, en daar lijdt onze gezondheid onder. Overgewicht verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, beroertes en verschillende soorten kanker. In de Verenigde Staten heeft de obesitasepidemie zo mogelijk nog erger vormen aangenomen. De Amerikaanse rabbijn Michael Knopf maakt zich hier zorgen over. Een beetje zichzelf respecterende religie biedt handvatten voor zijn volgelingen om te groeien en te bloeien. De Joodse traditie moet ons kunnen helpen onze weg te vinden in de ‘echte wereld’ met problemen die zich daadwerkelijk voordoen. Zoals overgewicht. En dus ging hij op zoek naar antwoorden, en vond ze. De Joodse traditie, aldus Knopf, biedt een duidelijk pad voor een gezond leven. Hij schreef er drie artikelen over in Ha’aretz.

Leven
In Deuteronomium (Dewariem) 30:19 staat dat we ‘voor het leven moeten kiezen’ (oebacharta bechaim). De Tora spoort ons aan om beslissingen te nemen die ervoor zorgen datwe betere, langere en vervuldere levens leiden. En, handig, de Tora geeft ons meteen praktische richtlijnen om dit gebod uit te voeren. Die richtlijnen vindt Knopf in Deuteronomium 8:10. Daar staat ‘Je zult eten, je zult verzadigd zijn en je zult God danken voor het goede land dat hij je gegeven heeft’ (we’achalta wesavata oeverachta et adonai elohecha al ha’arets hatova asjer natan lecha). De klassieke Joodse traditie focust zich vooral op een bepaald aspect van deze zin, het dankzeggen. Hierin wordt de verplichting gelezen om birkat hamazon, dankzegging na de maaltijd, te zeggen. Maar de zin bevat nog twee kernwoorden: ‘eten’ en ‘verzadigd zijn’. Die twee kunnen ook als geboden gelezen worden. De drie woorden samen – eten, verzadigd zijn en dankbaar zijn – zo concludeert Knopf, vormen wat hij met een klinkende alliteratie het ‘Deuteronomium Dieet’ noemt.

Lees verder in NIW 21

1 Reactie

  1. ga maar is lekker fietsen in de natuur,
    dan raken jou ledenmaten niet meer overstuur.
    dan zal jullie calorieén snel verdwijnen,
    en ga je niet meer kwijlen.
    Van al dat lekkere eten, aaauuwww nu moet ik zweten, hahahaaaa.
    je moet is weten, mijn broek gaat niet meer dicht.
    mijn overhemd hangt over mijn gewicht?
    En al die mooie vrouwen,
    kijken mij niet meer aan,
    ze zien mij zelfs niet staan.
    Een kolos bij die deur,
    hij komt er zo aan.
    Vroeger was hij een mooie zwaan,
    maar nu, is hij veel te dik.
    en zelfs zijn vrouw
    is gezwicht onder zijn gewicht.

    Haar rug is nu bezweken,
    ja, dat is al weken.
    Schat kan ik jou nu helpen?
    Om af te vallen, nou graag.
    en draag mij maar naar boven
    vroeger deed jij dat elke dag
    met een mooie lach.
    En sinds die dikke buik,
    lijk je op een kruik.

    Jij stikt en wind nu elke dag
    van al die bonen, het mag.
    Ja, maar wel op de wc
    niet meer in de kamer
    of in bed.
    Mijn lakens zijn al uitgezet
    door jou omvang in ons bed.
    Dus fietsen, zweten, en lopen
    maar wel hard, in de sportschool
    voor mijn part.
    Ik wil mijn man terug
    met zijn mooie rug.
    Dat heerlijke lichaam,
    dicht tegen mij aan,
    zijn warmte in mijn hart,
    dat mooie en lieve part.

    Speciaal voor al die dikke mensen met zoveel mooie wensen,
    maar laat het nu is werken, en bid tot God, hij is het 11 gebod.

    Met vriendelijke Groet,
    Een schrijver en dichter met spoed
    Mijn liefde voor God is groter dan het 11 de gebod.

    Koos Egberts, de beste helderziende en magnetiseur ter wereld.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.