Boos witmens

NIW7625_01Sociale media-platforms zijn het toilet geworden voor de verbale diarree van witte mensen die graag willen laten zien dat ze echt heul anders zijn dan de andere witte mensen.

Door Max Moszkowicz

Je kent ze wel: type henneptrui, agressieve, veganistische oogopslag, uit het giecheltje stinkend naar biologische pindakaas en speltbrood, op vakantie in Gambia met dieprood verbrande knar, haar gevouwen in cornrows, en dan door de suikerriet-rum denken dat ze kunnen dansen.
Ze speuren het web af naar ‘de boze witte man’, de bron van al het leed op aard. Vaak ben ik het met ze eens. Ja Zwarte Piet is racistisch, dat had ik zelf als klein jongetje al in de smiezen. Alleen zei in het Nederland van de jaren 80 en 90 niemand er iets over als er een zwart geschminkte blanke accountant, enigszins aangeschoten, radslagen makend met een gebrekkig Surinaams accent brulde dat Sinterklaas van brave kindertjes houdt, terwijl hij bovenhands pepernoten naar zenuwachtige kinderen smeet.

Blanke linkserts kronkelen over elkaar heen, van top tot teen ingesmeerd in schuldgevoel-olie

Als bij toverslag zijn we er een paar jaar geleden collectief achter gekomen dat het sinterklaasfeest heel erg racistisch is. Duhhh!! Blanke linkserts kronkelen nu over elkaar heen, van top tot teen ingesmeerd in schuldgevoel-olie, om te laten zien hoe ongelofelijk anders ze zijn door te registreren dat het een racistisch feestje is. Prima! Gelijk hebben ze, hoor. Alleen vraag ik me af wie die blanke boze mannen dan toch zijn op wie zij boos zijn?

Alleen maar nette mensen
Om eerlijk te zijn, ik zie op social media vooral heel veel blanke boze vrouwen en mannen die impliceren vooral niet te willen horen bij ‘de boze blanke man’. Wat zie je op dergelijke platforms zoal de revue passeren? Nou, de treitervloggers zijn het slachtoffer van het boze blanke establishment. De mensen die zich zorgen maken over de grote toestroom van vluchtelingen zijn notoire racisten. Als radicalisering onder moslims wordt benoemd, dan is dat door islamofobe zeurstralen.
Op Facebook zag ik een bekende documentairemaakster zich opwinden over het feit dat de auteur van Alleen maar nette mensen, Robert Vuistje, spreker zou zijn op de Anton de Kom-lezing. De documentairemaakster vroeg zich af of iemand iemand die zwarte vrouwen zo stereotyperend had neergezet wel spreker mocht zijn op een dergelijk evenement. “Weer een ‘boze blanke man’ die mag spreken over onderdrukking en racisme.” Terecht reageerde Robert Vuistje op deze aanklacht met de stelling dat het een nogal vergezochte interpretatie was van de inhoud van zijn boek en dat hij zichzelf helemaal niet als ‘wit’ of ‘Hollands’ ziet. Die stelling werd ondersteund door vele likes.
De laatste jaren worden Nederlandse Joden in het ‘rechtse’ hoekje geduwd. Waarschijnlijk door de politiek in het Midden-Oosten; een populair onderwerp voor de heul anders denkende blanke vrouw en man. Volgens hen maken wij deel uit van het ‘establishment’ waar ze graag tegenaan trappen.
Maar, boze linkse blanke vrouw en man, Joden zijn niet jouw rechtse, witte, boze mensen. Verraden door wit, blank Nederland zijn wij, ‘blank’ als we waren, door jullie uitgeleverd aan de nazi’s. We dachten dat we Hollands waren. Tot we het ineens niet meer waren. We zijn semieten, met een olijfhuid en woestijnhaar. We walk the walk, we talk the talk, maar we zullen in die vorm van wegzetten nooit meer trappen, jongens. Die witte, boze, Hollandse mens ben je zelf. Sterker nog: wie is er nou verbaal discriminerend? Verblind door post- en neo koloniale zelfkastijding? Ga met je verbrande blanke toges en blonde dreads toch lekker op salsa-les, maar laat ons hierbuiten.

4 Comments

  1. Criticism of Zwarte Piet ought to be something that Jewish people are actively involved in. Robert Vuisje has done this. Blacks and Jews have a lot in common: stereotyping, ghettoes, being denied access to the professions. If anyone should be solidaire with black people, Jews should be. “Avadim hayenu”: and from a religious viewpoint, slavery is seen by Hashem, as a despicable crime against humanity. We as a people became a people because Hashem saved us from the institution of slavery, yet approximately 160 years ago black people had spent centuries being slaves. And to this day, that history is trivialised with the annual merriment of Sinterklaas with his bunch of Piets (which is in my opinion a form of avodah zara any way.) How can we celebrate Pesach every year, and not care about this? How would we feel if the shoah was treated in this way?

  2. Oh, krijgen we nu ook dat al op ons bord. Wel ja, kan er nog wel bij. Na het slavernijverleden moeten we ons ook schuldig voelen voor wat de nasi’s deden met joden. Geen kennis van geschiedenis, dat is wel duidelijk. Jammer voor ieder die is gesneuveld met het staken en reddenhttps://youtu.be/3GGhpff4pKY

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*