Beth Shalom snijdt in eigen vlees

Verzorgingshuis Beth Shalom moet reorganiseren waardoor tientallen werknemers hun baan zullen verliezen.
Voor Beth Shalom zit er niks anders op,” zegt interim-directeur Jeroen Collette. Het Joodse verzorgings- en verpleeghuis moet drastisch snijden in het werknemersbestand. „We moeten afscheid nemen van zo’n zestig werknemers. Voor sommige zal het neerkomen op een gedwongen ontslag, bij andere zal het leiden tot deeltijdontslag. Het is heel simpel, we werken nu met ruim tweehonderd medewerkers. Als we deze stap nu niet nemen, ook al is het voor tientallen medewerkers en ondersteunend personeel zeer verdrietig, dan kan Beth Shalom niet overleven.”

Nadat Beth Shalom vorig jaar in een zware crisis terechtkwam, werd de interim-bestuurder Collette ingehuurd om de zaken weer op orde te krijgen. Het verpleeghuis stond er slecht voor. De Inspectie voor de Gezondheidszorg was geschokt door de kwaliteit van zorg – sommige bewoners lagen zelfs eindeloos in hun niet verschoonde luier – en de financiën waren een grote puinhoop „We komen vanuit een situatie waar we voor zes maanden onder verscherpt toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg stonden. Het gaat de goede kant op, we zien een duidelijke verbetering in de kwaliteit van zorg. We hebben meerdere inspecties laten uitvoeren, waaronder door de GGD, en zij bevestigen dit beeld. Natuurlijk zijn we er nog niet, maar het doorvoeren van een complete kwaliteitsverbetering kost tijd.”

Reorganisatie
Het reorganisatieplan moet ervoor zorgen dat Beth Shalom uit de rode cijfers komt. Volgens Collette moet de reorganisatie eind maart 2013 afgerond zijn: „We hebben het plan met succes aan de Ondernemingsraad voorgelegd. Het sociaal plan is door de leden van de vakorganisaties goedgekeurd. Een van de aspecten is dat we mensen gaan helpen met het zoeken naar ander werk.” De sleutelvraag is hoe Beth Shalom met minder zorgpersoneel kan zorgen voor een goed zorgniveau. Volgens Collette is het inderdaad „een broos evenwicht, maar de kracht schuilt in het slimmer en efficiënter werken. Als je meer blauw op straat ziet, dan kan je het gevoel hebben dat het veiliger is, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ten eerste hebben we de interne procedures, controles en communicatie verscherpt; daar ging veel mis. Daarnaast zijn we met medewerkers gaan meelopen om te zien hoe zij hun werk deden.

Vooral op het gebied van logistiek zien we veel verbetermogelijkheden. Neem bijvoorbeeld een zorgmedewerker die medicijnen moet uitdelen aan patiënten. Door te kijken naar haar looplijnen zijn we erachter gekomen dat ze veel te veel heen en weer moest lopen om haar taak te volbrengen. In plaats van zes keer die lange gang in Buitenveldert door te lopen, kan ze nu efficiënter werken; niet harder, maar wel slimmer werken, daar gaat het om,” aldus Collette.

Lees de rest van dit artikel in het NIW nr. 6